Souhlas s používáním cookies
Používáme soubory cookie, abychom vám poskytli co nejlepší online zážitek a konzistentní informace. Můžete souhlasit se shromažďováním všech souborů cookie kliknutím na tlačítko "Souhlasím se vším" nebo si přizpůsobit nastavení souborů cookie kliknutím na "Zobrazit více"..
Spravovat cookies

Aktuality

Zaostřeno na poradenství

Znalecká činnost

Podniky „Start-up“ a jejich férové ocenění

Ing. Rostislav Čada Ph.D. MBA,

27. června 2023

Současná turbulentní doba je charakteristická realizací množství originálních myšlenek prostřednictvím nově vzniklých společností, u odborné veřejnosti nesoucích označení „start - up“.

Navzdory značně pozitivním vyhlídkám v podobě jejich nadprůměrného zisku, nutno podotknout, že rovněž řada těchto entit v praxi z objektivních i subjektivních důvodů při naplnění svého potenciálu selže. Právě tato skutečnost, spočívající v předpokladu značného zisku, ale zároveň i ztráty, je „temnou“ stránkou ocenění start-upů při hledání jejich férové ceny.

Otázkou pro investora, případně pro odbornou veřejnost, tedy zůstává, zda vůbec a případně jakým způsobem je možné stanovit tržní „férovou“ hodnotu „Start-up“ entit. Ve srovnání s výnosovým modelem ocenění zavedeného podniku se stabilními výsledky hospodaření je tak v daném případě nezbytné promítnout do výsledné hodnoty této entity veškeré možné relevantní scénáře očekávaného vývoje. Právě kvalita vyhotovení plánů těchto scénářů, způsob jejich prolongace pro období perpetuity a v neposlední míře zohlednění potřebného rizika v podobě diskontu ocenění, jsou zásadními předpoklady pro nalezení správné „fair value“, tedy férové ceny dané entity „start-up“.

Z výše uvedeného je patrné, že pro ocenění „start-up“ entit jsou klíčové nejen znalosti a zkušenosti zhotovitele s danou problematikou, ale i dostatek kvalitních informací o předpokládaném vývoji oceňované entity i příslušného odvětví, v němž tato entita působí. Jedním z kvalitních zdrojů informací jsou placené informační databáze, primárně Refinitiv (dříve Thomson Reuters).

Pouze ti, disponující kvalitními daty a informacemi o příslušném trhu, jsou schopni provést seriózní transparentní kalkulaci tržní „férové“ hodnoty entity zvané „start-up“.

(Pozn. Start-up je označením pro založenou či začínající, která se na základě inovativní podnikatelské koncepce za použití vyspělých  rychle vyvíjí a má velký potenciál ).


Ing. Rostislav Čada Ph.D. MBA

Více od autora

Naši klienti